DSCF70934 października bladym świtem wyruszyliśmy na wycieczkę „Szlakami Piastów Śląskich – Księstwo Głogowskie” W planie mieliśmy kilka miejscowości, które odegrały istotną rolę w historii tego regionu. Zwiedzanie zaczynamy od niewielkiej wsi Jakubów od wieków kojarzonej  z kultem św. Jakuba Starszego Apostoła oraz z cudownym „Źródłem św. Jakuba” wypływającym z podnóża kościelnego wzgórza.

Jest niedzielny poranek, nie spotykamy wielu mieszkańców kiedy spacerujemy po tej wiekowej wsi, oglądamy  historyczne ciekawostki i „krzepimy siły” u cudownego źródełka.  Jedziemy dalej,  przed nami Głogów – dawna stolica piastowskiego Księstwa Głogowskiego – jedno z najstarszych miast w Polsce,  którego wielokulturowa historia liczy ponad 1000 lat. Ten słowiański gród Dziadoszan,  następnie gród Mieszka I, a od czasów Bolesława Krzywoustego znany jest w historii Polski  z bohaterskiej obrony Głogowa w 1109 r.  Pod koniec II wojny światowej zniszczony w 95  procentach.  W latach 80 – tych XX wieku  rozpoczęto budowę nowoczesnych kamienic na historycznym planie ulic zniszczonego doszczętnie centrum miasta. Powstawanie Nowego/Starego Miasta w Głogowie jest unikatowym przedsięwzięciem w Polsce.  My zwiedziliśmy; kolegiatę, zamek książąt  głogowskich, z wieży zamkowej podziwialiśmy panoramę Głogowa,  obejrzeliśmy ratusz  i  dawne fortyfikacje miejskie., i skierowaliśmy się w stronę Kożuchowa. W Kożuchowie zaczynamy zwiedzanie od ruin dawnego protestanckiego Kościoła Łaski, następnie lekkim,  spacerowym krokiem przemierzamy rynek i podziwiamy  ratusz,  kościół  parafialny, dawny zamek. Z historią tych terenów zapoznaje nas  Jerzy  Organiściak, który jest „prawdziwą kopalnią wiedzy historycznej”. Słuchamy zaciekawieni, rozglądamy się i ciągle nam mało tych historycznych opowieści, legend i faktów związanych ze zwiedzanymi terenami. Jedziemy do Żagania  i tu zaczynamy od klasztoru poaugustiańskiego,  w którym odnajdujemy związki z naszym miastem.  Jeden z opatów w klasztorze pochodził z dawnego Frankensztajnu. Tu sporo  jest do zwiedzania, ale i nogi już nam troszkę ciążą. Zwolniliśmy tempo,  ale  słuchamy bardzo uważnie.  Oglądamy jeszcze ratusz, pałac książęcy, ale już  wieczór coraz bliżej i pora nam się zbierać w drogę powrotną. Przed nami 250 km do Ząbkowic i nie zobaczyliśmy bunkrów w Szprotawie  i dębu „Chrobrego” bo już noc zapadła i ciemno choć „oko wykol”, ale to znaczy, że tu wrócimy i  spacerowym krokiem zwiedzimy dalszą część Księstwa Głogowskiego. A co żeśmy zwiedzili i zobaczyli to nasze, a resztę można podziwiać w naszej galerii. G.K.