IMG 7861Wakacje w pełni, a my korzystamy z wolności jaką dają nam nasze dzieci i wnuki. W czasie wakacji wszyscy pragną wypoczynku i wolności, tylko te babcie ciągle są niezastąpione. Często, gęsto rezygnujemy z własnych przyjemności bo...
Po koniec czerwca, zgodnie z wcześniejszymi planami wyruszamy na dwudniową wycieczkę, którą nazwaliśmy VI Wyjazdowy Marsz Nordic - Walking. Mamy bogaty program; Topola – Nysa – Głuchołazy - Wieszczyna – Pokrzywna – Prudnik  i tylko dwa dni na jego realizację. Ale po kolei.

Dzień pierwszy , 24 czerwca - sobota;
O godzinie ósmej rano towarzystwo roześmiane, w pełnej gotowości zasiada w autokarze. Naszym przewodnikiem jest Jerzy Organiściak – doskonale wszystkim znany historyk, pasjonat, entuzjasta, gawędziarz. Długo nie siedzieliśmy w autobusie, już po kilkunastu kilometrach jazdy zaczynamy naszą wycieczkową przygodę. Grupa chodziarzy  wyruszyła spacerkiem wokół zbiornika Topola, po wałach, przez łąkę, przez most w kierunku plaży w Kozielnie, gdzie czekała na nas reszta grupy niezainteresowana „bezsensownym chodzeniem po chaszczach” jak to określili. Tak rozpoczęliśmy liczenie kilometrów i spalanych przy tym kalorii.. Krótka przerwa, drugie śniadanie i ruszamy dalej. Przed nami Nysa, która jest jednym z najstarszych miast śląskich. Prawdopodobnie już w X wieku istniała tutaj osada .Według Jana Długosza Nysę jako gród miał założyć Bolesław Krzywousty. Zwiedzanie zaczynamy od kościoła pod wezwaniem św. Jakuba Starszego i św. Agnieszki z XV w. Kościół trójnawowy, dziewięcioprzęsłowy, z kamienia i cegły. Wzdłuż głównego korpusu znajduje się 16 gotyckich kaplic i dwie barokowe z XV w. Kościół, który ma jeden z najbardziej spadzistych dachów w Europie o powierzchni 4 tys, m kw. Obok dzwonnica z 1474 r budowy której nigdy nie ukończono. W 2005 r w dzwonnicy otwarto Skarbiec św. Jakuba – jest tu kolekcja arcydzieł zdobnictwa złotniczego w Nysie. Kontynuujemy nasz spacer po mieście. Zwiedzamy jeszcze zespół klasztorny bożogrobców, kościół pod wez. św. Piotra i Pawła z 1719 z doskonale zachowanym wnętrzem barokowym i pięknymi polichromiami. Podziwiamy również studnię z 1686 r z ręcznie kutą kratą i barokową fontannę Trytona wzorowaną na rzymskiej Fontana del Tritone. Kończymy nasz krótki spacer po Nysie i jedziemy w kierunku Głuchołaz. Tu pod najstarszą lipą w Rynku słuchamy kolejnych historii związanych ze zwiedzanymi przez nas miejscami. Udajemy się do części uzdrowiskowej i tam sprawdzamy lecznicze działanie wód – część grupy moczy ręce, ci bardziej zmęczeni długą wędrówką schładzają nogi . Podobno woda cudowna i przynosi natychmiastową ulgę, a przed nami jeszcze dużo wrażeń i kilka kilometrów do przejścia. Jedziemy do Wieszczyny gdzie mamy zakwaterowanie. Po pysznej obiadokolacji – bo to już prawie wieczór udajemy się do Pokrzywnej i w Złotej Dolinie przygotowujemy się do „Nocy Świętojańskiej” „Ząbkowickie Jazzgotki” wystąpiły tu w charakterze „gwiazdy wieczoru” Dały wspaniały pokaz taneczny. Zachwyciły tańcem, strojami i zdolnościami. Taki zespół to wspaniała reklama nie tylko naszej gminy ale również dla całego środowiska seniorów. Późnym wieczorem, kiedy gwiazdy na niebie coraz bardziej mrugały wszystkie panie udały się nad brzeg Złotego Potoku i śpiewająco oddały się pogańskiemu obyczajowi puszczania wianków. Kiedyś wianki puszczały tylko panny, w dzisiejszych czasach już tak na to uwagi nie zwracają i z wiankami maszerowały wszystkie panie, a i trafiali się też panowie. Kiedy już ostatni wianek popłyną unosząc w dal szeptane marzenie, niebo rozbłysło od sztucznych ogni, a po chwili organizatorzy zaprosili wszystkich gości do wspólnej zabawy do białego rana. My, niestety musieliśmy wracać, bo w Wieszczynie czekała na nas jeszcze impreza balkonowa. Świętowały Janiny, Danuty i Wandy. Ten dzień wydawało się nie miał końca, a jutro niespodzianek ciąg dalszy tylko trzeba organizmowi zafundować choć kilka godzin snu.
Dzień drugi –25 czerwca - niedziela ;
Wbrew pozorom towarzystwo wstało bardzo wcześnie Z ochotą przystąpili do śniadania i o godz. 9.00 rozpoczęliśmy kolejny dzień naszej nordicowo – walkingowej przygody. Po przyjeździe do Dębowca grupa chodziarzy wyruszyła przez Kobylnicę do Sanktuarium św. Józefa. Tam spotkały się obie grupy i wszyscy udali się na mszę świętą. Plenerowa msza św. w grocie lurdzkiej, w intencji słuchaczy Ząbkowickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, następnie koncert na harfie wszystko to zrobiło na nas ogromne wrażenie. To było niesamowite przeżycie, szczególnie dla osób, które były tu po raz pierwszy. Po mszy zwiedzamy klasztor, który powstał w 1852 roku. Po różnych perypetiach w 1866 na stałe zamieszkali tu franciszkanie, ich dziełem był kilkukrotnie rozbudowywany klasztor i kościół pod wez św. Józefa. W 1904 r uroczyście poświęcono grotę lurdzką W klasztorze tym, w okresie 6.10.1954 do 28.10.1955 był więziony kardynał Stefan Wyszyński. W 1996 r biskup opolski podniósł kościół do rangi Sanktuarium św. Józefa. Obecnie jest to jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w Górach Opawskich
Po zwiedzaniu czas na drugie śniadanie. Po posiłku grupa chodziarzy maszeruje do Trzebiny, gdzie czeka na nas już reszta grupy i już wspólnie udajemy się do Prudnika, w dalszym ciągu licząc przemaszerowane kilometry. W Prudniku zwiedzamy zespół klasztorny bonifratrów, kościół pod wez. św. Piotra i Pawła, wchodzimy na wieże Woka – najstarszy zabytek w mieście, oglądamy willę Frankla – obecnie dom kultury. Nasz spacer po mieście kończymy w parku miejskim pod pomnikiem Diany – rzymskiej bogini księżyca, narodzin i łowów. Prudnicka Diana z jelonkiem wzorowana jest na figurze z Wersalu. Jeszcze tylko lody dla ochłody i czas na powrót do Ząbkowic. Przemaszerowaliśmy w sumie 30 kilometrów, w tempie czystego relaksu, zwiedziliśmy kawałek opolszczyzny, zdobyliśmy sprawność „Super Senior”, spędziliśmy ze sobą dwa cudowne i niepowtarzalne dni. Było pięknie, czego jeszcze chcieć od życia ? g.k.