20220319 09445121 marca to data doskonale wszystkim znana. Każdy od razu powie, że jest to pierwszy dzień wiosny. Dla klubowiczów ma ona jeszcze jedno ważne znaczenie: mianowicie jest to dzień, w którym Klub Miłośników Gór obchodzi swoje urodziny. To właśnie tego dnia w 2015r. Ząbkowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku powołał do życia Klub zrzeszający pasjonatów wędrówek górskich, a przewodzili mu Zosia Susz i Włodzimierz Jankiewicz. Aby uczcić jubileusz Klubu zostały przygotowane specjalne odznaki klubowe, które dumnie nosimy na piersi i zgodnie z tradycją w pierwszy dzień wiosny wyruszyliśmy na wiosenną wyprawę w Karkonosze, przeżyliśmy chwile wzruszeń i słodkich rozkoszy. Posłuchajcie:

Jak na wiosenny dzień przystało...... słońce nie pojawiło się na niebie. Ale jego brak zrekompensowały nam słodkie krówki mordoklejki, którymi zostaliśmy obdarowani przez organizatorów z okazji urodzin. Prawdziwe kajmakowe ciągutki sprawiły wszystkim wiele radości jak i trudności z ich zjedzeniem. Momentami łatwo nie było podobnie jak ze wspinaczką górską, ale my - zaprawieni w bojach ze wszystkim dajemy sobie radę. W tym słodkim stanie dojechaliśmy do Jagniątkowa, gdzie w przepięknym Kościółku pw. Miłosierdzia Bożego uczestniczyliśmy we mszy w intencji osób, które przez lata przemierzały z nami górskie szlaki. Krótkie, ale wzruszające wspomnienie o zmarłych wygłosił nasz przewodnik - Włodzimierz Jankiewicz:

"Pamiętamy, bo chcemy pamiętać.

Jeszcze niedawno byli z nami na górskich wędrówkach, a dzisiaj ich już nie ma.

Na pierwszej wyprawie była z nami Ela Zawadzka, która dość szybko nas pożegnała, choroba nowotworowa z którą walczyła, okazała się silniejsza. Ela pamiętamy o Tobie.
Leszek Bryl, gdy miał czas by już na stałe z nami wędrować, Covid-19 nie pozwolił mu na wędrówki po górach, które pokochał.

Zdzichu Mulak - miłością do gór zaraziła go żona Krystyna, aby jej towarzyszyć, kupił sobie nawet odpowiednie buty, ale nie zdążył ich ubrać.

Staszek Kowaliszyn - dzielnie towarzyszył żonie Eli na górskich szlakach, ale szlaku w wieczór sylwestrowy na Ślężę nie pokonał - odszedł od nas w wielkim smutku.

Kazia i Grzesiu Wójcik - nie byli z nami często, ale jak już byli to całym sobą, szczególnie Kazia śpiewem i znajomością tekstów wprawiała wszystkich w zachwyt. Pamięć Grzesia pozostała jeszcze dzięki koszulkom z wyprawy bieszczadzkiej.

O Zosi Susz i jej górskiej pasji można mówić godzinami, była cała przesiąknięta górami. Niestrudzona inspiratorka i organizatorka naszych wypraw, pełna pomysłów, życzliwości i uśmiechu.

Tak długo jak żyją w naszych sercach tak długo żyją wśród na . Więc -Pamiętamy, bo chcemy pamiętać.

W tym momencie słońce przebudziło się ze snu i zajrzało do wnętrza kościoła przez witrażowe okno, rozświetlając je kolorowo. Po mszy mieliśmy okazję zwiedzić Muzeum Gerharda Hauptmanna w Jagniątkowie, niemieckiego pisarza i laureata nagrody Nobla w 1912r., poznać jego życie i twórczość. Muzeum mieści się w jego posiadłości w Jagniątkowie. Obejrzeliśmy: gabinet pisarza, bibliotekę, salę kominkową, jadalnię oraz pięknie zdobiony polichromią hol. Może po spotkaniu z pisarzem niejeden z nas sięgnie po jego twórczość.

Z Jagniątkowa jedziemy do Michałowic. Tutaj bowiem zaczyna się nasza piesza wędrówka po górach a pierwszym celem jest Złoty Widok. Zapomniałam na początku dodać, iż wśród tak licznej grupy jest kilka nowych twarzy. Wszystkie dziewczyny są uśmiechnięte i pięknie ubrane w kolorowe stroje w stylu Eko. Na szczęście mają łatwe do zapamiętania imię – Marzanna. One również idą z nami na wycieczkę.

Złoty Widok w Michałowicach jest platformą widokową powstałą obok dotychczasowego punktu widokowego na wysokości 656 m n.p.m., z którego roztacza się panorama na zachodnią część Karkonoszy ze Szrenicą, Śnieżnymi Kotłami i Szklarską Porębą oraz na Góry Izerskie z Wysokim Kamieniem. Nazwa miejsca trafiona w punkt: ośnieżone szczyty gór skąpane w promieniach wiosennego słońca to widok, dla którego warto zobaczyć to miejsce. Niedaleko punktu widokowego wśród licznych skupisk skalnych odwiedzamy ciekawe miejsce o nazwie - Kociołki. Są to zagłębienia w skałach, z których największe na 1,5 m średnicy i 1 m głębokości niewiadomego pochodzenia. Z Kociołków zielony szlak prowadzi nas przez uśpiony jeszcze po zimie las do następnego punktu naszej wędrówki – Wodospadu Szklarki, który jest drugim co do wysokości (po Wodospadzie Kamieńczyka) wodospadem w polskich Karkonoszach. Po drodze przy rzece Kamienna piosenkami i wierszami żegnamy nasz kolorowe panny. Spalone spłynęły wartkim nurtem rzeki wprost do morza zabierając ze sobą zimę. Przy wodospadzie relaksujemy się przy szumie wody spływającej szeroką kaskadą zwężającą się ku dołowi.

Z Karkonoszy szybciutko przenosimy się w Góry Izerskie. Oba pasma dzieli w tym miejscu rzeka Kamienna i droga. Tam bowiem znajduje się kolejna ciekawa forma skalna – Chybotek. Dwie odważne dziewczyny: Lenka i Liwka wdrapały się na ten wielki głaz i rozkołysały go. Dziewczyny – brawo Wy. Historia Chybotka powiązana jest z opowieściami o Duchu Gór zwanym również Liczyrzepą, który posiadał we władaniu całe Karkonosze. Nieopodal Chybotka mijamy Grób Króla Karkonoszy. Po pokonaniu ostatniego intensywnego podejścia docieramy do drugiego Złotego Widoku. Podczas relaksującego odpoczynku na leżakach i ławeczkach podziwiamy Karkonosze od Śnieżki poprzez Śnieżne Kotły po Szrenicę. Widoki są niezapomniane. Polecam wszystkim odwiedzenie tych miejsc, na pewno nikt nie pożałuje. Spacerowym krokiem schodzimy do Szklarskiej Poręby Średniej, gdzie czeka nasz autokar. Po drodze robimy jeszcze jeden krótki przystanek przy Wlastimilówce – domu Wlastimila Hofmana – malarza i poety czeskiego pochodzenia, którego zauroczyła Szklarska Poręba i jej okolice. Wnętrze domu po śmierci malarza w 1970 r. nie zmieniło swojego wyglądu. Tak kończy się pełna atrakcji oraz pięknych i ciekawych miejsc wyprawa w Karkonosze.