IMG-20210921-WA003218.09. 2021 Dzień pierwszy naszej wyprawy
Poznaliśmy już dosyć dobrze Sudety z uwagi na ich bliskość, ale nie zapominamy również o Beskidach. Z uwagi na znaczne odległości zaplanowaliśmy kolejną, kilkudniową wycieczkę w południowo-wschodnie rejony naszego kraju. Naszym miejscem wypadowym będzie Międzybrodzie Bialskie a celem: dwa szczyty należące do Korony Gór Polski, tj. Czupel w Beskidzie Małym i Skrzyczne w Beskidzie Śląskim. Aby tam dotrzeć nasza liczna grupa wyrusza baaaaaaardzo wczesnym rankiem z ząbkowickiego rynku. Zanim jednak wyruszymy w góry, odwiedzamy Muzeum Juliana Fałata w Bystrej zwane Fałatówką, w którym artysta żył i tworzył. Julian Fałat był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy - akwarelistów, rysownik. Wśród jego dzieł bardzo ważne miejsce zajmowały pejzaże zwłaszcza zimowe oraz polowania na zwierzynę.

Z Bystrej jedziemy na Przełęcz Przegibek, skąd niebieski szlak prowadzi nas na Magurkę (szczyt wysokości 868 m n.p.m.). Po drodze mijamy skały, które ukazują nam warstwową budowę Beskidu. Jesienna pora sprawia, że przyroda powolutku zmienia swoje oblicze. Choć drzewa jeszcze są zielone, pod nimi podziwiamy rodziny muchomorów, dumnie prezentujące swoje piękne, czerwone kapelusze. A skoro są muchomory, w pobliżu muszą być również grzyby jadalne, czego dowodem są pełne kosze olbrzymich grzybów grzybiarzy, których mijamy. To sprawia, że członkowie wyprawy rozbiegają się po lesie w ich poszukiwaniu. Pierwsze efekty widać już niebawem. Zafascynowani grzybobraniem niespodziewanie docieramy do szczytu Magurki. Pomimo nieprzyjaznych prognoz pogoda nam sprzyja, więc odpoczywamy przy pięknym schronisku PTTK Na Magurce i ogrzewamy się promieniami jesiennego słońca. Po krótkim odpoczynku czas dla paparazzich i dalej w drogę. Niebieski szlak prowadzi nas na Czupel. Między szczytami Magurki Wilkowickiej i Czupel na ogrodzonym terenie mijamy pozostałości schroniska „Widok na Tatry”. Lokalny przewodnik Jurek opowiada nam burzliwą historię tego miejsca. Szkoda, że nie przetrwało do współczesnych czasów, może spoglądalibyśmy dzisiaj na Tatry relaksując się przy zimnym orzeźwiającym napoju :) Docieramy do najwyższego miejsca w Beskidzie Małym – Czupel – 933 m n.p.m. Ostatnie pomiary wykazały jednak, że góra została „zadeptana przez turystów” i jego wysokość zmalała do 930 m. Może dlatego na szczycie wybudowano kamienne kopce? Przy okazji dowiadujemy się skąd pochodzi nazwa tego pasma górskiego: chodzi o zajmowaną niewielką powierzchnię o długości 35 i szerokości ok. 15 km. Graniczy z Bramą Wilkowicką, Beskidem Makowskim, Kotliną Żywiecką, Pogórzem Wielickim i Pogórzem Śląskim. Dzisiejszy plan został wykonany, zdobyliśmy Czupel. Schodzimy więc powolutku do Międzybrodzia, niezbyt stromą, ale bardzo kamienistą drogą, która wymęczyła niejednego wędrowca z naszej grupy. S.T.