IMG 1690W piątkowy, deszczowy poranek, a dokładnie 2 października, spotykam się z rozradowaną grupą piechurów Ząbkowickiego Klubu Miłośników Gór. Wyruszamy na podbój Gór Świętokrzyskich, a przy okazji mamy w planie zwiedzić Kielce i okolice. Przy tak nieciekawych warunkach atmosferycznych podróż dłuży się niesamowicie, ale w końcu docieramy do Jędrzejowa, a dokładniej do Klasztoru Cystersów, gdzie czeka już na nas nasz kielecki przewodnik - Kazimierz, który będzie nam towarzyszył przez cały pobyt w świętokrzyskim. Wysłuchaliśmy krótkiego rysu historycznego w wydaniu zakonnika, którą uzupełnił Kazek. A historia zakonu jest bardzo burzliwa. Zakonnicy przybyli do osady zwanej Brzeźnica z opactwa Morimond we Francji w XII w. Objęli w prowadzenie Kościół św. Wojciecha wraz z rezydencją i nazwali „Morimond mniejsze”. W 1149 r. Klasztor otrzymał rangę opactwa, a konsekracji Kościoła poświęconego Wniebowziętej Najświętszej Marii Pannie (patronce zakonu cysterskiego) dokonał biskup krakowski Wincenty Kadłubek. W roku 1218 r. jako pierwszy Polak wstąpił do zakonu cystersów w Jędrzejowie i przebywał tam do 1223 r. Tam też zmarł a w 1764 r. został beatyfikowany.

Kościół wraz z Klasztorem przeszedł liczne przebudowy. W ciągu wieków przeżył liczne najazdy oraz pożary. Wnętrze Kościoła pw. Wniebowzięcia NMP i św. Wojciecha w obecnych czasach ma wystrój barokowy i zbudowane jest na planie krzyża. Oddzielna kaplica została poświęcona bł. Wincentemu Kadłubkowi. Znajduje się tam posrebrzana trumna oraz jego święte relikwie. W Kościele zachowała się gotycka płyta nagrobna Pakosława ze Mstyczowa, kasztelana krakowskiego, należąca do najstarszych nagrobków rycerskich w Polsce (1319 r.). Na uwagę zasługują również organy powstałe w latach 1745-1760. Zachowały się w oryginalnej postaci, poddawane są jedynie okresowej konserwacji. W związku z niepowtarzalnym brzmieniem organów organizowane są rokrocznie wakacyjne koncerty organowe z udziałem światowych artystów. W środkowej części klasztoru zachowała się również półkolista wieża pochodząca z przedcysterskiej świątyni.
W 1819 r. opactwo zostało zlikwidowane. W latach 1856-70 w opactwie przebywali reformaci a w roku 1872 założono seminarium nauczycielskie. Cystersi wrócili do klasztoru w 1945 r. a w 1989 r. odzyskał on rangę opactwa.
Z klasztoru jedziemy na jędrzejowski rynek, aby w Muzeum im. Przypkowskich obejrzeć największą w Polsce kolekcję (ponad 600 szt.) zegarów słonecznych i przyrządów odmierzających czas. Zegary słoneczne, przyrządy gnomoniczne oraz literatura z nimi związana była prywatnym zbiorem lekarza Feliksa Przypkowskiego z Jędrzejowa, który kolekcjonował je od 1895 r. rozbudowaną następnie przez syna Tadeusza Przypkowskiego. Muzeum mieści się w dwóch kamienicach, z których jedna przedstawia wnętrza ówczesnych pomieszczeń mieszkalnych rodziny Przypkowskich oraz gabinetu lekarskiego Feliksa Przypkowskiego. W skład kolekcji wchodzą zegary słoneczne z różnych zakątków świata, a także inne przyrządy odmierzające czas jak: klepsydry, zegary wodne czy świece zegarowe. Jest to jedyny taki zbiór w Polsce i trzeci pod względem wielkości na świecie, po Oxfordzie i Chicago. W ogrodach znajdujących się na tyłach kamienicy możemy podziwiać kolejne okazy zegarów słonecznych i spróbować odczytać aktualną godzinę. Niestety nam się to nie udało, gdyż pogoda nam nie sprzyja. Trzeba będzie odwiedzić to ciekawe miejsce jeszcze raz. Gorąco polecam. Chociaż mówią, że szczęśliwi czasu nie liczą, to na nas już czas.
Czekają już na nas Kielce, a dokładnie Kadzielnia. A co to takiego? Otóż, Kadzielnia to wzgórze o wysokości 295 m n.p.m. Do 1962 roku wydobywano stąd wapienie. W wyrobisku kamieniołomu utworzyło się jezioro zwane Szmaragdowym. Jezioro zawdzięcza swoją nazwę szmaragdowemu kolorowi wody. Kadzielnia stanowi ciekawe miejsce pod względem geologicznym - występują tu wykształcone wapienie rafowe zawierające wiele skamieniałości korali ramienionogów, głowonogów i ryb pancernych. W związku z tym, iż Kadzielnia zbudowana jest z wapieni, występują tu zjawiska krasowe, dzięki którym jest tu największe skupisko na Kielecczyźnie schronisk skalnych i jaskiń, bo aż 25. Najwyższym punktem Kadzielni jest Skałka Geologów. Cały obszar Kadzielni stanowi Ścisły Rezerwat Przyrody a na wzgórzu postawiono Tablice Mojżeszowe, nawiązujące do podstaw wszystkich religii.
Pewnie zastanawiacie się skąd właściwie pochodzi nazwa tego miejsca. Otóż, są dwie teorie: pierwsza mówi, że nazwa pochodzi od rosnącego na tych terenach jałowca, używanego do produkcji kadzideł, natomiast druga mówi, iż teren ten dzierżawił kadzielnik (kościelny). Obecnie Kadzielnia stanowi doskonały teren rekreacyjno-turystyczny. W związku z charakterystycznym ukształtowaniem terenu oraz doskonałą akustyką w 1971 r. zbudowano tu amfiteatr, w którym odbywa się wiele imprez muzycznych, między innymi Harcerski Festiwal Kultury Młodzieży Szkolnej. Chciałoby się spędzić w tym miejscu jeszcze chwilkę, może obejrzeć jakiś interesujący koncert, ale Kielce to nie tylko Kadzielnia.
Jedziemy do centrum i kierujemy się na najpopularniejszą ulicę w mieście "scyzoryków" - ulicę Sienkiewicza. Obecnie ulica jest deptakiem i zaczyna się przy pomniku "Quo vadis" czyli Henryka Sienkiewicza a kończy przy głównym dworcu. Po drodze mijamy Kościół ekumeniczny a także zabytkowe budynki Hoteli Bristol i Wersal oraz Teatr im. Stefana Żeromskiego. Jak mówi Kazimierz, każdy budynek na tej ulicy ma swoją historię. Z ul. Sienkiewicza idziemy na Rynek, który otoczony jest niskimi kamienicami i Ratuszem usytuowanym z boku placu. Pierwotnie Ratusz stał na środku Rynku, ale uległ zniszczeniu w wyniku pożaru w roku 1800, jak większa część miasta. Przed Ratuszem stał pręgierz. Obecnie na płycie rynku można zobaczyć zarys byłego budynku Ratusza ułożony z kamieni. Pręgierz do dnia dzisiejszego spełnia swoją funkcję, o czym chcieli się przekonać niektórzy członkowie naszej wycieczki. Dawno, dawno temu rynek znajdował się na Placu Wolności, ale po przeniesieniu rynku w jego obecną lokalizację, poprzedni plac przerobiono na parking samochodowy. Będąc w Kielcach warto wybrać się również na Wzgórze Zamkowe i obejrzeć Bazylikę Katedralną Wniebowzięcia NMP, co my za sprawą Kazimierza uczyniliśmy. Jest to barokowa świątynia z pozostałościami stylu romańskiego. Kościół, dzwonnica oraz wieże Pałacu Biskupów Krakowskich górują nad niską zabudową miasta. Z Kościoła kierujemy się na Skwer im. Stefana Żeromskiego, aby obejrzeć pomnik upamiętniający żołnierzy Armii Krajowej. Nasz przewodnik opowiada nam burzliwą historię tego miejsca. Dzięki niemu wysłuchaliśmy niewielkiego, ale szczegółowego fragmentu historii Kielc. Aby wgłębić się w nią potrzeba wielu dni. My niestety nie mamy tyle czasu, czekają na nas jeszcze inne atrakcje tego regionu.
Odrobinę zmęczeni, trochę głodni, ale bogatsi w wiedzę historyczną jedziemy do miejscowości Święta Katarzyna, gdzie chłodno przywitał nas Zajazd Baba Jaga. Na szczęście uraczono nas ciepłym i dobrym obiadem. A po obiedzie rozgrzewamy się dalej i odbywamy zajęcia w podgrupach. A jutro ............. Sylwia T - K. Fotorelacja Jacek K.